Takaisin kaikkiin tapahtumiin

Wunderkammer Albergan kartanossa

  • Albergan kartano Sokerilinnantie 7 02600 Espoo (kartta)

Tuuli Lindeberg, sopraano
Pekka Kuusisto, viulu
Jussi Tuhkanen, alttoviulu
Joonas Ahonen, fortepiano ja piano
Marianna Henriksson, keskisävelvireinen cembalo
Emil Holmström, piano
Matleena Koivusaari, piano
Anna-Maaria Oramo, clavisimbalum, cembalo
Eriikka Maalismaa, viulu
Riitta Pesola, sello

Albergan kartano oli pitkään Slöörin suvun käytössä ja mm. Akseli Gallén-Kallelan puoliso Mary Slöör ahkeroi siellä intohimoisesti pianonsa ääressä. Nyt kartano herää henkiin, kun salissa ja holvikellarissa soivat eri aikakausien kosketinsoittimet 1400-luvun clavisimbalumin kopiosta 1800-luvun puolivälin eleganttiin flyygeliin. 

Konserttiesittelyt klo 13.45 ja 18.45

Liput
Yksittäinen konsertti 15–37 € tai kahden konsertin yhteislippu 25–65 €
+ tilausmaksut (alk. 1,50 € www.lippu.fi)
Päivä-yhteislippu sisältää klo 14 ja klo 16 konsertit
Ilta-yhteislippu sisältää klo 17.30 ja 19 konsertit

Konserttitilat eivät valitettavasti ole esteettömiä.


Ohjelma:

Klo 14.00 Schubertia kellarissa ja Viardota salissa

Päivän ensimmäisessä konsertissa kuullaan 1800-lukulaisten julkkismuusikoiden teoksia. Pauline Viardot ja Clara Schumann loivat merkittävän uran esiintyjinä, mutta sävelsivät konsertoinnin ohessa myös kourallisen korkeatasoisia teoksia, varsinkin liedejä, joista Tuuli Lindeberg on valikoinut kiinnostavan kokonaisuuden. Louise Farrenc ja Franz Liszt kunnostautuivat säveltämällä virtuoosinumeroita pianisteille. Matleena Koivusaaren esittämissä teoksissa Farrenc vie Ludwig van Beethovenin perinnettä eteenpäin, kun taas Liszt kurkistaa jo kohti impressionismia ja pianomusiikin seuraavaa huippukohtaa. Väliajan jälkeen Joonas Ahonen tarttuu yhteen piano-ohjelmiston suurteokseen, Franz Schubertin A-duurisonaattiin. Schubertin lyyrisiä tasavireisiä sävelkulkuja häiriköi Olli Virtaperkon keskisävelvireiselle cembalolle kirjoittama mainio Fantasia, jonka meille esittää teoksen tilannut Marianna Henriksson.

Flyygelisali:

Laura Netzel: Kaksi laulua sarjasta Kolme laulua pianon säestyksellä, op. 47

Pauline Viardot: Kolme laulua kokoelmasta 12 laulua venäläisten runoilijoiden teksteihin

Clara Schumann: Kaksi laulua kokoelmasta Sechs Lieder aus der Jucunde op. 23 ja Beim Abschied

Franz Liszt (1811-1886): Les Jeux d'Eau à la Villa d'Este, kokoelmasta Années de pèlerinage III, S.163

Louise Farrenc (1804-1875): Air Russe varié, op. 17

Tuuli Lindeberg, sopraano
Matleena Koivusaari, piano

****

Holvikellari:

Olli Virtaperko (s. 1973): Fantasia “Liberazione” keskisävelvireiselle cembalolle
Franz Schubert (1797-1828): Sonaatti A-duuri, D. 959

Joonas Ahonen, fortepiano
Marianna Henriksson, keskisävelvireinen cembalo

Klo 16.00 ja 17.30 Tarinoita sateesta I ja II, Flyygelisali

Päivän toisessa ja kolmannessa konsertissa porukkaan liittyy yleisön vakiintuneita tottumuksia lempeästi ravisteleva Pekka Kuusisto ja Kamus-kvartetin sydämellinen väliääni Jussi Tuhkanen. Kuusiston ja Ahosen dynaaminen duo tekee paluun pääkaupunkiseudun konserttilavoille Johannes Brahmsin lyyrisen mestariteoksen G-duuriviulusonaatin parissa. Brahms lainaa sonaatissa aikaisemmin kirjoitettuja lauluja, jotka Tuuli Lindeberg ja Emil Holmström esittävät konsertin aluksi. Nämä Brahmsin teokset huhuilevat eteeristä ja tarunomaista tunnelmaa, joihin Clarken kansanlaulusovitukset vastaavat räävittömällä energialla ja Schumannin Satukuvat sisäänpäinkääntyvällä hiljentymisellä. Konsertti tapahtuu kokonaisuudessaan flyygelisalissa.

Johannes Brahms (1833-1897): Regenlied ja Nachklang, op. 59 (Lindeberg ja Holmström)
Rebecca Clarke (1886-1979): 3 kansanlaulua sopraanolle ja viululle (Lindeberg ja Kuusisto)
Robert Schumann (1810-1856): Märchenbilder, op. 113 alttoviululle ja pianolle (Tuhkanen ja Ahonen)
Johannes Brahms: Sonaatti nro 1 pianolle ja viululle G-duuri, op. 78 (Kuusisto ja Ahonen)

Tuuli Lindeberg, sopraano
Pekka Kuusisto, viulu
Jussi Tuhkanen, alttoviulu
Joonas Ahonen, piano
Emil Holmström, piano

Klo 19.00 Orfeus Britanniassa

Päivän viimeisessä konsertissa Anna-Maaria Oramo ja Marianna Henriksson tekevät Albergan holvikellarissa huikean matkan varhaisen brittimusiikin parissa. Heidän ohjelmassaan vuorottelevat varhaiset keskiaikaiset laulut ja kuningatar Elisabeth I:n aikana vaikuttaneen William Byrdin teokset, jotka edustavat ensimmäisiä kosketinsoittamisen huippusaavutuksia. Matkalla ei myöskään unohdu brittiläisen musiikin ehkä suurin melodinen lahjakkuus, Henry Purcell. Väliajan jälkeen palataan wieniläistunnelmiin kun Eriikka Maalismaa, Riitta Pesola ja Emil Holmström esittävät pimenevässä illassa myöhäisromanttisen ohjelmiston joutsenlaulun, Arnold Schönbergin Kirkastetun yön. Alunperin jousisekstetille kirjoitetusta teoksesta esitetään Schönbergin luottopianistin Eduard Steuermanin sovitus pianotriolle.

Holvikellari:

Giles Farnaby (n. 1563–1640):
Loth to depart
Daphne

Henry Purcell (1659–1695): The Blessed Virgin's expostulation

William Byrd (n. 1540–1623): 
The Woods so wilde
Fantasia d-molli

Tuntematon (1400-luku):
Flos vernalis (Codex Robertsbridge)
There is no rose (Trinity Carol Roll)
Estampie (Codex Robertsbridge)
Deo Gracias Anglia (Selden Carol Book)

Marianna Henriksson, cembalo
Anna-Maaria Oramo, clavisimbalum, cembalo ja sopraano

****

Flyygelisali:

Arnold Schönberg (1874-1951): Verklärte Nacht, op. 4  (Eduard Steuermanin sovitus pianotriolle)

Eriikka Maalismaa, viulu
Emil Holmström, piano
Riitta Pesola, sello

 

Sopraano Tuuli Lindeberg on vakiinnuttanut asemansa barokkiajan ja aikamme laulumusiikin esittäjien eturivissä. Hän on saanut lehdistöltä taajaan kiitosta puhtaasta ja ilmaisuvoimaisesta lauluäänestään sekä monipuolisesta muusikkoudestaan. Lindeberg laulaa säännöllisesti Suomen merkittävimpien orkesterien ja kamariyhtyeiden solistina. Hän tekee yhteistyötä erityisesti monien suomalaisten säveltäjien kanssa ja on kantaesittänyt kymmeniä vokaaliteoksia. Viime aikoina hän on esittänyt Juhani Nuorvalan, Minna Leinosen, Sampo Haapamäen ja Kaija Saariahon musiikkia. Konsertoinnin ohella Lindeberg nauttii opettamisesta, unohdetun vokaaliohjelmiston esiin kaivelusta sekä ohjelmistosuunnittelusta.

Viulutaiteilija, kapellimestari ja säveltäjä Pekka Kuusisto on maailmalla monen toimen mies. Hän on niin Norjalaisen kamariorkesterin taiteellinen johtaja kuin Saint Paulin kamariorkesterin sekä Mahler-kamariorkesterin taiteellinen partneri. Kaudesta 2023/24 alkaen hän on Helsingin kaupunginorkesterin päävierailija ja toinen taiteellinen johtaja. Hän on kantaesittänyt Bryce Dessnerin viulukonserton sekä Thomas Adésin Märchentänze-konserton. Kuluvalla kaudella Kuusisto debytoi Berliinin Filharmonikoiden kanssa sekä esiintyy Tokyo Metropolitan -sinfoniaorkesterin solistina. Kuusiston yksityiseltä taholta Tarisio-huutokauppakamarin kautta lainassa oleva viulu on Antonio Stradivari ”Scotta” (1709).

Alttoviulisti Jussi Tuhkasen sydäntä lähellä ovat orkesteri- ja kamarimusiikki, erityisesti Kamus- kvartetin ja Jousia Ensemblen jäsenenä. Omien opettajiensa lisäksi erityisen merkityksellisiä Tuhkaselle ovat olleet Kamus-kvartetin saamat opit Euroopan kamarimusiikkiakatemia ECMAssa. Kamus on toiminut vuodesta 2008 alkaen Kuopion konservatorion residenssikvartettina, lisäksi yhtye toimii Meidän Festivaalin taiteellinen johtajana. Tuhkanen on Tapiola Sinfoniettan alttoviulun äänenjohtaja, hän on opettanut Sibelius-Akatemiassa vuodesta 2021. Tuhkanen voitti Tampereen kansallisen alttoviulukilpailun (2006) ja hän on nauhoittanut Kalevi Ahon alttoviulukonserton Radion sinfoniaorkesterin kanssa. Tuhkasen soitin on Vincenzo Sanninon rakentama alttoviulu (1910).

Cembalisti Marianna Henrikssonin monipuoliseen muusikon kuvaan ovat kuuluneet niin uuden musiikin kantaesitykset ja -levytykset, solistitehtävät ja kansanmusiikkisovitukset kuin breakdance-shown maailmankiertue ja oopperaproduktiot. Henriksson työskentelee mielellään useiden musiikinlajien ja taiteidenvälisyyden parissa. Koreografi Anna Mustosen kanssa toteutetut varhaisbarokkia ja uutta tanssia yhdistävät projektit ovat saaneet laajalti tunnustusta, esimerkkinä tästä esittävän taiteen valtionpalkinto 2018. Henrikssonin musiikin tohtorin tutkinnon opinnot Sibelius-Akatemiassa ovat loppusuoralla. Vuoden 2023 alusta hän toimii Suomalaisen barokkiorkesterin taiteellisena suunnittelijana.

Muusikko Matleena Koivusaari keskittyy parhaillaan Suomen Kulttuurirahaston tukemana Sibelius-Akatemian tohtorikoulutuksessa megalomaniaprojektiinsa "Osallistuminen-Participation; one time I bathed for too long and accidentally became a hologram.." yhdistellen työssään musiikkia, filosofiaa ja fiktiota. Muodostumassa on myös sisarellinen The Women Of Birch Island yhdessä Pauliina Koivusaaren kanssa. Tasa-arvoasioista kiinnostunut Koivusaari on konsertoinut laajalti Suomessa viimeisimmin sellisti Liina-Mari Raivolan kanssa sekä Game Music Collectiven jäsenenä. Koivusaaren levytysprojekteista mainittakoon 2017 julkaistu Brahms&Lindberg-levy sekä tekeillä oleva Henrik Sandås -kvintetin Piazzolla-albumi. Koivusaari valmistuu Helsingin yliopistosta psykologiksi vuoden 2023 aikana.

Riitta Pesola on opiskellut sellonsoittoa Sibelius-Akatemiassa, jossa hän suoritti sellodiplomin erinomaisin arvosanoin. Opinnot jatkuivat Juilliard Schoolissa New Yorkissa Zara Nelsovan johdolla. Voitettuaan Turun valtakunnallisen sellokilpailun 1986 Pesola on esiintynyt lukuisten orkesterien solistina ja soolokonsertein kotimaassa, useissa Euroopan maissa sekä Yhdysvalloissa ja Japanissa. Riitta Pesola on Trio Finlandian jäsen ja Tapiola Sinfoniettan soolosellisti. Hänen instrumenttinsa on italialainen Giovanni Grancino -sello vuodelta 1698.

Pianisti Joonas Ahosen toimintakenttä ulottuu 1700-luvun lopun musiikin esittämisestä fortepianolla aikamme musiikin kantaesityksiin. Hän on uusimpaan musiikkiin keskittyvän Klangforum Wien -solistiensemblen sekä Rödberg-fortepianotrion jäsen. Ahosen viimeaikaisiin esiintymisiin lukeutuvat Philipp Maintzin Pianokonsertto Marin Alsopin johtaman RSO Wienin solistina, Bernhard Ganderin Ahoselle omistaman konserton kantaesitys sekä resitaali Buenos Airesin legendaarisessa Teatro Colónissa. Duopartnerinsa viulisti Patricia Kopatchinskajan kanssa Ahonen on kuluvana vuonna soittanut The Guardianin ylistämän konsertin Barbican Centerin konserttisarjassa Lontoossa sekä tehnyt kiertueen Japaniin.

PianoEspoon taiteellisen johtajan, Emil Holmströmin sydän sykkii 1800-luvun flyygeleille sekä aikamme musiikille sen kaikessa rikkaudessaan. Hän konsertoi ahkerasti ja on esiintynyt niin Radion sinfoniaorkesterin, Lapin kamariorkesterin kuin Tapiola Sinfoniettan solistina. Holmström on avantgardea soittavien Uusinta Ensemblen ja defunensemblen jäsen, lisäksi hän esiintyy säännöllisesti Avanti!n riveissä. Holmströmillä on keskeinen rooli Klassinen Hietsu-, Helsinki-Bösendorfer-1880- sekä Ritarihuone-konserttisarjojen taiteellisessa suunnittelussa. Hänen levytyksensä ovat saaneet runsaasti kiittäviä arvioita niin Suomessa kuin ulkomailla. Viulisti Eriikka Maalismaan kanssa tehty Schumann-levy palkittiin vuonna 2019 klassisen musiikin Emmalla. 

Cembalisti ja laulaja Anna-Maaria Oramo on konsertoinut ympäri maailmaa solistina sekä Helsingin Barokkiorkesterin, Orfeo 55 ja Ensemble Matheus’n jäsenenä sekä Amor céu ja Gamut -yhtyeissä. Hän on saavuttanut levytyksillään kansainvälisiä palkintoja, joista mainittakoon Diapason d’Or 2020. Oramo lukeutuu myös Suomalaisen barokkiorkesterin vakituisiin muusikoihin. Hän on toiminut opettajana Ammattikorkeakoulu Novian ohella Collegium ry:n Seniorien barokkipajassa, Sastamala Gregoriana -festivaalilla ja Medieval Music in the Dales -tapahtumassa Englannissa. Hän tekee säännöllisesti radio- ja televisionahoituksia Yleisradiolle sekä ARTE:lle.

Viulisti Eriikka Maalismaa keikkailee lukuisissa suomalaisissa ja kansainvälisissä kamarimusiikkikokoonpanoissa ja on toiminut konserttimestarina ja äänenjohtajana mm. Mahler Chamber Orchestrassa, Helsingin kaupunginorkesterissa, Tapiola Sinfoniettassa ja Australian Chamber Orchestrassa. Maalismaa työskentelee myös elektronisen musiikin ja poikkitaiteellisten teosten parissa. Maalismaa on tilannut ja esittänyt suomalaisten säveltäjien, kuten Veli Kujalan ja Jouni Hirvelän viulukonserttoja. Hänen uusimpiin levytyksiinsä lukeutuvat Emma-palkittu Robert Schumannin viulusonaatit periodisoittimilla (2019) ja Amy Beachin ja Richard Straussin sonaatit (2021). Hän toimii aktiivisesti myös organisaattorina järjestäen mm. Klassinen Hietsu -sarjaa.

Seuraava
Seuraava
17. syyskuuta

Nuoret pianistit esittäytyvät Olarin kirkossa