© Keith Saunders
Kanadalainen pianisti Angela Hewitt on vuosikausia ihastuttanut maailmaa häikäisevällä Bach-soitollaan. Yksi Hewittin tavaramerkkejä on Johann Sebastian Bachille keskeisen moniäänisen musiikin kirkas ja elegantti läpivalaisu. Ritarihuoneelle Hewitt tuo hienosti rakennetun ohjelman, jonka kantava ajatus on fuuga – moniääninen sävellysmuoto, jossa yksinäinen ääni saa taianomaisesti seuraa toisesta äänestä ja vähitellen yhä useammasta ystävästä käydäkseen virkistävää keskustelua heidän kanssaan. Tämä ihmeellinen vaikutelma löytää myös tiensä teoksiin, joiden nimi ei välittömästi mainosta fuugaa. Esimerkiksi Bachin kuudes partita sisältää useamman Matteus-passion traagiseen e-mollitunnelmaan viittaavan hyvin vaikuttavan fuugan.
Toinen maailmankuulu kanadalaispianisti Glenn Gould on kirjoittanut fuugasta ilmiönä, miten se on ”yksi kestävimmistä luovuuden työvälineistä järjestäytyneen ajattelun historiassa ja yksi kunnioitetuimmista musiikillisista harrasteista”. Varsin suuria sanoja fuugasta, jolle illan teokset nimenomaisesti tekevät kunniaa.
Ohjelma:
J.S. Bach: Kokoelmasta Das Wohltemperierte Klavier I
Preludi ja fuuga C-duuri, BWV846
Preludi ja fuuga c-molli, BWV847
Preludi ja fuuga D-duuri, BWV850
Preludi ja fuuga d-molli, BWV851
Preludi ja fuuga, Cis-duuri, BWV848
Preludi ja fuuga, cis-molli, BWV849
Felix Mendelssohn: Preludi ja fuuga e-molli, op. 35 nro 1
Dmitri Šostakovitš: Preludi ja fuuga nro 18 f-molli, op. 87
Samuel Barber: Fuuga pianosoonaatista es-molli, op. 26
– väliaika –
J.S. Bach: Partita nro 6 e-molli, BWV830
Toccata
Allemande
Corrente
Air
Sarabande
Tempo di Gavotta
Gigue
Liput:
20–40 € + tilausmaksut (alk. 1,50 € + 0,65 % tilauksesta www.lippu.fi)
Yhteistyössä: